Husmanskonst

En sjöman har gått i land för att följa sitt kall: Att laga mat.  

 

Under sju års tid var han ute på böljan den blå men dragningen till matlagningen blev för stor. På den sista praktiken på sjökaptensprogrammet spenderades mer tid i byssan hos kocken, än på bryggan där han borde varit. Han såg inte signalerna då, men fem år senare har han landat på landbacken. Under ett par år körde han taxi i väntan på att dörren till ett kök skulle öppna sig nånstans. Han insåg inte riktigt att det var han själv som var tvungen att öppna dörrarna.  Det kom inga ”stekta sparvar flygande,” som han själv säger. Kanske du känner igen honom ifrån TV4:s Sveriges MästerkockDet är med stolthet vi presenterar Inzpiras egen matkrönikörAndreas Wennborg. 

 

En självutnämnd husmanskonstnär ifrån Ekeby, ett litet samhälle utanför Helsingborg.    

 

Mitt matlagningsintresse har alltid varit stort. Det gick från ett intresse till en sann passion. Jag älskar att laga mat, och investerar känslomässigt i allt jag lagar. Mat lagas med kroppens viktigaste organ. Hjärtat. 

 

Att laga en maträtt för första gången, är som att vara passionerat nyförälskad, och att laga en maträtt som man lagat många gånger förr, är som att gå till sängs med sin älskade efter många års äktenskap, och fortfarande känna sig som en passionerad tonåring. Jag drivs av nyfikenhet för det nya och en sann kärlek till det beprövade. Det jag brinner mest för är det enkla, men fantastiska. Jag älskar svensk husmanskost, en snart bortglömd konst som jag tänker väcka nytt liv i. Jag inspireras av Italien. På få ställen i världen behandlas mat och råvaror med sådan kärlek och respekt. 

 

Och kärlek och respekt till råvaran är precis vad matlagning handlar om. Jag är inte mycket för att konstla till det för mycket utan tycker att råvaran ska få tala för sig själv. Då blir all matlagning enkel och behöver inte ta upp all din lediga tid. Ta två minuter extra i butiken och välj ut den finaste tomaten eller den bästa champinjonen så har du gjort halva jobbet. Tro mig du behöver bara offra tio minuter extra i butiken för att höja maten med flera steg. Titta, dofta och känn är ledord när jag själv går och handlar.    

 

Väl hemma måste den ömma behandlingen av råvaran fortsätta. Lägg gärna dina omsorgsfullt utvalda tomater i kylen, men plocka ut dem på morgonen om du ska använda dem på kvällen. Det finns inte mycket som är värre än en kylskåpskall tomat, samtidigt som få råvaror kan mäta sig med en mogen rumstempererad tomat. Det är ren smakkärlek. Borsta champinjonerna! För allt i världen skölj dem inte, då blir de vattniga och du kunde lika gärna köpt burksvamp. 

   

Vad har vi då kvar?  Jo, det viktigasteTillagningen eller beredningen av råvaran. Jag gillar som sagt inte att konstla till det. Rena, enkla smaker är vägen att gå. Jag gör åter en koppling till musiken. Det finns en anledning att ca hälften av alla hitlåtar som nånsin skrivits spelas med samma fyra ackordDe funkar.   
  

Behöver all matlagning ta tid? Verkligen inte. Allt som behövs är lite god planering. Tänk igenom hur du skall tillaga maten, i bilen på väg hem från jobb, eller under tiden du handlar. Laga rätten i tanken en eller ett par gånger och när du väl står där kommer allt att gå lättare. Sen, smaka, smaka och smaka. Kanske behövs det en nypa salt till? Eller ett varv med pepparkvarnen? Det är de små detaljerna som lyfter en rätt från att vara alldaglig till en fullständig succé. Och glöm inte bort den absolut viktigaste ingrediensen. Kärlek. Utan kärleken hamnar maten i bästa fall på Findus färdigmatsnivå. 

 

Jag får ofta frågan varför min mat smakar bättre än deras egen. Enkelt brukar jag svara riktig grädde och riktigt smör. Du kan inte fuska. Råvarorna avslöjar dig direkt. Köper du jättebillig fryst kycklingfilé för 49 kronor kilot då får du just det. Så är det, och så kommer det alltid att vara. 

 

I recepten som följer vill jag att ni följer mitt goda råd och lägger en slant extra på laxen. SALMA ska det vara. SALMA är odlad lax från norra Norge som odlas på ett väldigt stort djup, och helt utan animaliska proteiner i fodret. Den är så otrolig ren i smaken. Det var en ny värld. Efter att ha förätit mig på lax hade jag inga höga tankar alls, men efter en smakbit av SALMA:n är jag en reformerad människa. Det smakar som lax ska smaka. Den är lite dyrare men värd varenda krona. Tro mig.  

 

Och det är det som är kärnan. Välj råvaror med omsorg, och behandla dem med kärlek och respekt, och du får tusenfalt tillbaka.. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se Matbloggstoppen