Grov tartar på salma med äpplen, pepparrot, dijon och surdegskrutong

Hej vänner.

Till nyår bjöd jag på en helt fantastisk förrätt. Inspirationen har jag fått ifrån en av idolerna Mathias Dahlgren. Jag och mästerkocken Pernilla provade en variant på den i malmö å¨en julfest, men här är alltså mitt sätt att se på den.

Grov tartar är etrt ganska fräsigt namn, men här innebär det att Salma-laxen är rå, och bara skuren i kuber.
Receptet är superenkelt, och ingen matlagning är nödvändig. Bara surdegsbrödet som ska rostas i tunna skivor.
Se till att creme fraichen är rumstemperad så blir resultatet optimalt.

Du behöver till 4 personer

300 gr Salma-lax
2.5 dl Creme Fraiche
1/2 Gurka skalad och urkärnad
1/2 Granny Smith äpple skalat och urkärnat
1 msk Dijonsenap
40 gram forellrom
8 små tunna skivor surdegsbröd
1 bit pepparrot
Dill
Gräslök

Gör så här:
Ta fram creme fraiche och låt den bli rumstemperera
Skär Salman i kuber ca 2x2cm
Skär gurka och äpple i kuber 1x1 cm
Blanda Dijonsenap med 1 msk vatten
Rosta surdegsskivorna i ugn, ca 150 grade tills de börjar få färg
Riv pepparroten

Arrangera snyggt som på bilden t.ex.


Ät och njut. För detta är himlen på en tallrik.

Andreas

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se Matbloggstoppen