Tartar på SALMA, Vit Balsamvinäger och Melon



Ytterligare ett recept som är löjligt enkelt. Men så in i bänken gott att man nästa blir lite knäsvag.

Receptet kom till en dag upp på ICA i Höganäs när jag var där i egenskap av ambassadör för SALMA-lax. Jag hade bjudit på en del godsaker, men kände att det behövdes lite nytänk. Jag strosade runt bland frukter och grönsaker, och gnuggade geniknölarna. Sen som om Jesus själv hade ställt sig framför mig kom en uppenbarelse. Lax och melon. Lax och melon. Jag sa först åt hjärnan att den var konstig, men den propsade på. Jag lydde. Mina instinkter brukar ha rätt. Svamp och choklad t.ex. Jag valde ut en fin, mogen Cantaloupemelon. Jag satte igång och skivade den lövtunnt och smakade. Det var gott, men något saknades. Lite syra. Jag duschade på lite vit balsamvinäger och lite salt och peppar. Smakerna växte i munnen som en romersk katedral. Jag hade hittat en tiopoängare. Och de flesta som smakade blev lika lyrisk som jag. Nästan i alla fall. Se detta som en tapasrätt, eller en för/mellanrätt i en supé.

 

Du behöver till fyra personer:

400 g SALMA-lax

½ Cantaloupe-melon

Vit Balsamvinäger

Salt

Peppar

 

Skär laxen i tunna skivor, och hacka med försiktighet den tills du får en färsliknande konstistens. Skala melonen, och skär den väldigt tunt. Lägg ett lager melon i botten på en tallrik, gör sedan queneller av laxfärsen och lägg ovanpå. Avsluta med ett par papperstunna skivor melon, några droppar vinäger, salt och peppar…

 

Smaklig spis…


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se Matbloggstoppen