Passion för mat – eller ”När mästerkockarna tog över Göteborg”

I lördags satte jag mig i bilen för att åka upp till Passion för Mat. En matmässa i göteborg där kärlek och passion till mat och råvaror verkligen står i centrum. Med mig i bilen hade jag 80-tals-prinsessan Pernilla, även känd som Mästerkock i mitt eget kök, och Vitlökens obestridde herre Christian Nordahl. Det blev som väntat en bilresa med mycket tugg om mat.

Uppe i göteborg hämtade vi upp Matinnovatören från Katrineholm. Per hade tagit tåget till Göteborg och åkte med sista biten.

 

Väl framme vid Eriksbergshallen där mässan skulle vara, möttes vi av en hord med folk, och köer som minde om köerna på autobahn. Det var bomtjockt med folk, och det skulle bli en stunds köande för att komma in. Pernilla som hade ackrediterat sig som press, gled förbi i kön, och gick för att ställa oss i snålblåsten och frysa.

Då kom en tjej springande mot oss.

-          Det är ju foodges, sa hon. Och vi var ju tvugna att hålla med.

-          Kom här ska ni få smaka på nåt gott.

Tjejen kom från Meat the World och hade uppmärksammat mitt och Christers lilla Kobe-biff-äventyr. Kul att de lagt märket till det, tyckte jag och Per.

Meat the World stod utanför mässhallen och grillade sitt exeptionellt fina kött. Vi fick smaka på Black Angus ryggbiff. Black Angus är en nötras som är ansedd att ge bland det bästa köttet du kan få. Vi mumsade glatt på, och lovade att vi skulle komma tillbaka på vägen ut. Det gjorde vi oxå. Mer om det längre fram.

 

Nu var vi inne på mässan. Tjena vad med folk det var där. Helt otroligt. I kön utanför hade vi stött på Catrin och Martin. Två av mästerkockarna från gävleuttagningen. Snart var gänget samlat. Inne på mässan mätte Isabelle och Gunn upp. Nu var vi samlade. Utom Pernilla som värmde upp sig med en frukost. Men hon anslöt lite senare. Det var otroligt kul att träffa alla igen.

Nu började en resa som var totalt överrumplande. Jag blev igenkänd överallt. Folk hälsade och kom fram till mig och önskade mig lycka till. Jag var allas favorit i Sveriges Mästerkock. Hur kul som helst. Christian knappade mig på axeln, och sa att det var en liten kille som ville ha min autograf. Bakom mig stod en kille med block och penna i högsta hugg. Han skulle bli kock. Hans mamma sa att jag var sonens stora idol, och han missade inte en sekund av Sveriges Mästerkock. Själklart skrev jag en autograf. Blocket var helt nytt, och jag fick pryda pärmens första sida. Med ett stort leende på läpparna fortsatte jag igenom vimlet. Jag var på hemmaplan, och kände mig totalt och kompromisslöst lycklig.

Det kom fram folk från höger och vänster och ville prata mat, önska mig lycka till, ta foton med mig och ge mig tips. Det var snudd på overkligt. Jag började på riktigt förstå att Sveriges Mästerkock är sveriges största mathändelse.

Nu var vi framme vid stora scenen. Där skulle Herr Mannerström hålla en liten lektion i smaksättning. Han var dock försenad, och det skulle bli svårt att få med allt. När han intog sin plats på scenen var det som at världen stannade upp. Det är inte bara jag som hyser stor respekt för denna herre. Han är svensk matlagnings obestridde nestor, och hans ord lyssnas till med stort intresse.

Nu hände då det som var mässans konstigaste och roligaste upplevelse. Herr Mannerström hade fått syn på min keps. Han släppte allt han hade och bjöd upp mig på scen. När jag börjat flytta mig uppåt fick han även syn på Pernilla och resten av mästerkockarna. Vi entrade scenen allihop. Helt plötsligt var vi i centrum. Per offrade sig för konsten och stannade kvar med kameran i högsta hugg.

-          Nu ska vi testa mästerkockarna, sa Mannerström. Ni får varsin bit Salmalax och tio minuter på er att laga nåt.

Vi delade in oss i två lag. Jag och Pernilla bildade lag skåne, och Catrin, Martin, Isabelle och Gunn, bildade lag Göteborg..

Helt plötsligt var jag tillbaka i stockholm. Tävlingsnerven bubblade upp, och allt kändes hemvant på nåt vis.

Jag och Pernilla pratade ihop oss, och kom fram till att sashimi var vägen att gå. Jag fick fatt i en kniv och började skära grönsaker som om mitt liv hängde på det.

Pernilla började skära lax och göra marinad och vinägrett. Av hennes skakande händer att döma, var även hon tillbaka i Stockholm. Hon skakade som ett asplöv. Vi två hade ju gått till final. Vi kunde ju inte förlora. Här nånstans hörde jag Catrin säga åt Mannerström att hålla tyst. Oj. Så kan man väl inte göra. Men Catrin är Catrin, och det kom naturligt. Mannerström höll ett vakande öga över sina adepter.

Tror faktiskt att även han förflyttade medvetandet till stockholm.

 

 

Tiden gick fort, och med darrande händer slutförde Pernilla upplägget.

Det blev :

Sesam och honugnsmarinerad sashimi med gurka och rättikssallad i en Champagne och honungsvinägrett- Det smakade fantastiskt. Bra jobbat Pernilla!!!

Båda lagens tallrikar åkte ut i publiken, och dessa skulle utse en vinnare. Herr Mannerström bestämde dock att det skulle bli oavgjort. Jag och Pernilla var dock rörande överens om att vi var snäppet bättre.

Efter denna totala urladdning var det dags att spana in resten av mässan. Jag, Per och Christer knatade runt och smakade på allt från renkorv till tryffelbearnaise. Vi mådde som prinsar. Livet lekte, och vi fick vara med.

Vi kom fram till en monter där Stafva Gårdsmejeri hade provsmakning av deras ostar. En an min kompisar jobbar på Mejeriet, och hade lovat att jag skulle få lite ost at smaka. Jag presenterade mig, och förklarade vem jag var.

-          Jag har en påse ost till dig. Robban har skickat bud.

Jag fick en hel påse med ost, och dessa kommer att provsmakas och betygsättas här på bloggen lite längre fram. Jag kommer även att kpmponera en rätt med någon av ostarna i. Det kommer att bli kanon. Smakade lite grann på ostarna i montern, och de var fantastiskt gouda.

Jag vet, men vi var faktiskt i göteborg...

 

Dagen började gå mot sitt slut, och vi började bege oss mot utgången. Det var en fantastisk dag, och leendet var fastklistrat.

Utanför väntade åter Meat the World. Jag och Per gick fram och köpte på oss Black Angus Entrecote och Pata Negra fläskfilé. Dessa magiska bitar kött ska vi tillaga i helgen, och recept och bilder kommer upp på bloggen så snart vi kan. Men jag kan lova redan nu. Det kommer att bli magiskt!!!

Det var dags att åka hem, och vi satte oss i bilen. Per hoppade av vid stationen, och jag Pernilla och Christian styrde nosen mot söder. Trötta, mätta, nöjda och överlyckliga åkte vi på e6 mot skåne...

Receptet på sashimin:

1/2 Salmalax
1/2 gurka
1 rättika

LAG
2 msk champagnevinäger
1/2 tsk honung
salt

SESAMSÅS
1 dl sesamsoya
1 tsk honung

Rostade sesamfrön
solrosskott

GÖR SÅ HÄR
1. Skiva laxen tunt, tunt.
2 Strimla gurka och rättika tunt.
3 Blanda lag och vänd ner grönsakerna i den.
4 Blanda soya och honung:
5 Lägg upp grönskar på en tallrik, lägg laxen ovanpå. Häll över soya-sesamblandningen. Garnera med solrosskott.

Andreas/Foodges


Kommentarer
Postat av: Christian

Du glömde att berätta att grabben fick ytterligare en autogaf i sitt block.

och om Mannerströms min när han såg vem som signerat första sidan :)



det var en riktigt rolig dag, Tack för den!!

2011-02-28 @ 18:31:44
Postat av: PernillaElmquist

Vi var helt klart jättebäst Andreas! Riktigt roligt var det och som sagt mina händer skakade precis lika mycket som i Stockholm. Tävlingsnerverna sitter i:) kram på dig

80-tals prinsessan:)

2011-02-28 @ 19:04:12
URL: http://www.pernillaelmquist.se
Postat av: Martin Svensson

Jag tycker nog att vår lax blev minst lika bra ;). Tack alla mästerkockar för en supertrevlig dag!

2011-02-28 @ 19:42:04
URL: http://Skyltab.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se Matbloggstoppen