Snabbgravad SALMA-lax med hovmästaresås på skånsk senap

Jag var i Höganäs förra fredagen och pratade SALMA-lax med massa trevliga människor. Jag bestämde mig snabbt för att det skulle bli lite Juligt, och gjorde då denna snabbgravade variant. Med hovmästarsås på skånsk senap. Det blev verkligen himmelskt gott. Laxen i sig får behålla mkt av sin fina karaktär, men med en touch av jul. När jag ska ner till Ica Malmborgs på Mobilia i malmö nästa vecka ska jag bjuda på den igen, men då tänkte jag prova att tillföra mald kryddnejlika och lite rivet apelsinskal. Tror att det kan bli riktigt gott. Men prova denna variant. Den är inte dum...


Snabbgravad SALMA-lax med hovmästarsås på Skånsk senap:

600 gram SALMA
1 tsk citronflingsalt
1 tsk strösocker
1 kryddmått svartpeppar från kvarn
Kallpressad rapsolja
Finhackad färsk dill

Skiva laxen papperstunt och lägg upp på fat. Strö över kryddorna jämnt, och avsluta med att ringla lite rapsolja över. Låt grava i minst 20 minuter.

Hovmästarsås:
4 msk Heberleins grovkorniga senap
2 äggulor
1 msk strösocker
1 krm salt
0,5 krm vitpeppar
1,5 tsk vinäger
2 dl matolja
1,5 dl finhackad dill
1 dl creme fraiche

Blanda senap, äggula, strösocker, salt, peppar och vinäger i en skål. Tillsätt matoljan först mycket sakta under ständig vispning. Använd gärna elvisp. Efter en stund kan man slå i oljan något fortare. Men var försiktig. Slår man i oljan för fort så skär såsen sig.
Avluta med att vispa ner dillen och creme fraichen...



Smaklig spis...

Andreas

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se Matbloggstoppen