Vinterns smarrigaste

Gjorde en hel del varm choklad på mjölk, lite grädde, vanlig mjölkchoklad och en liten sked ljus sirap när vi var på vintersemester nyligen. Vid ett tillfälle slog mig tanken hur det skulle bli om man smälte Plopp i den varma mjölken. Då borde man rimligen kunna utesluta åtminstone sirapen, tänkte jag.
Så nu har jag provat och det blir löjligt gott om man gillar söta saker. Så pass sött att jag rev ned lite citronskal i grädden jag vispade upp och klickade på på toppen. Och den smakbrytningen gjorde definitivt susen. Saknas egentligen bara en skvätt rom eller konjak och sen är vinterns godaste Lumumba ett faktum.

Och enklare kan det inte bli:

2 Plopp per dl mjölk (3%)
1 dl grädde + rivet citronskal

Värm mjölken och låt Ploppen smälta med. Vispa när chokladen smälter. Vispa grädde med rivet citronskal - toppa och garnera med riven choklad eller rivet citronskal.

Fina fisken!
Christer

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se Matbloggstoppen