Ravioli med tomatsås

 

Ravioli fyllda med svart trumpetsvamp och Sörmlands ädelost

serverad med mustig tomatsås.

4 pers

 

Pasta

100 g vetemjöl
200 g durumvetemjöl
3 ägg
1 krm salt
2 msk fin rapsolja tex. Julitas

Blanda alla ingredienser till en fin deg. Tänk på att allt mjöl inte går åt till degen, spara lite till utkavlingen. Låt sedan degen vila i en halvtimme, inslagen i plastfolie.

 

Ravioli fyllning

1 dl hackad stekt svart trumpetsvamp

1 liten schalottenlök, finhackad och stekt tillsammans med svampen

¾ burk Ricotta

ca 150 gr Sörmlands ädelost

1 liter babyspenat som blancheras

 

Blanda allt utom spenaten till en röra i en skål, smaka av med salt och peppar.

 

Mustig tomatsås

1 burk hela tomater av bra kvalitet

1 stor gul lök, grovhackad

3 kvisttomater, skalade, urkärnade och skurna i bitar

1 kvist från tomaterna.

1-2 vitlöksklyftor, fint skurna i skivor.

½ chili, finhackad.

2 msk chilisås

1 krm cayennepeppar

3 krm torkad chili

1 msk socker

20 gr smör

  1. Bryn löken med lite smör, helst i en sauteuse. Tillsätt socker. Låt löken bli något karamelliserad. I med vitlök, kryddor, chilisås samt den färska chilin. Lägg i kvisttomaterna och burken med tomater, låt dem vara hela. Krossa dem vartefter de kokar. Lägg i tomatkvisten och låt den koka med till slutet. Koka ihop tomatsåsen på svag värme och låt den sjuda minst 30 min, gärna längre. När du anser den klar, ta ur tomatkvisten. Smaka av med salt o peppar och rör ner resten av smöret. Färdigt.

 

  1. Under tiden tomatsåsen kokar, gör färdigt Raviolin. Sätt på en stor kastrull med vatten och salta väl. Kavla ut degen eller kör den i pasta maskin, ca 1mm tjock, 7cm bred. Skär degen i fyrkanter eller önskad form. Börja med att lägga en nypa spenat i botten, ca en halv matsked utav svampröran ovanpå. Pensla ett uppvispat ägg runt kanterna på bottendegen. Lägg den andra degen ovan på och kläm ihop kanterna. När alla är klara, lägg i fyra åt gången med en hålslev och koka i ca 2,5 min.

 

Servera gärna med lite riven västerbottenost över tomatsåsen. Ringla lite Rapsolja runt tallriken. Avsluta med att strö lite flingsalt på rätten. Njut!

Per


Kommentarer
Postat av: Christian

Lagade detta i kväll.

tog portabello ist för kantareller och spetsade tomatsåsen med färsk röd chilipeppar.



så jäkla gott, jag förstår varför du gick vidare med detta och jag stannade kvar med mitt vitlöksmos och fikon ;)



Tack för receptet Per

2011-01-15 @ 20:08:51
Postat av: Per/Foodges

Kul att du gillade det.:)

2011-01-29 @ 19:23:30
Postat av: Sanna

Å va kul att du publicerat ditt recept! Ska testa det men måste köpa mej en pastamaskin så jag slipper låna varje gång jag vill göra min egen pasta. :)

2011-03-30 @ 19:22:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se Matbloggstoppen