Sommarsallad med jordgubbar, vårknytten, Mexico-tomater och grillad sparris.

Varför inte en somrig sallad så här i vinterkylan. Jag vet att det går emot mina principer om säsong och närproduktion, men ibland måste man påminna sig själv om att det kommer en sommar. Mitt i djupaste vintern. Jag och Christer lagade en liten anrättning med Kobe-Biff och tryffel. Då Körde vi denna sallad som starter. Fantastiska smaker och syran från jordgubbarna möter balsamicon på ett magiskt sätt... Om du vill drömma dig bort till sommaren med grill, sol och picknickande så gör denna. Den funkar givetvis bra i sommar oxå...

 

4 port

12 Sparrisar

12 Fina jordgubbar

Vårknytten (machésallad)

12 Mexicotomater (små söta tomater)

1 bit lagrad Pecorinoost

Olivolja. (Köp en lite dyrare. Det är det värt)

Balsamico (gärna en lagrad)

Lite flingsalt och svartpeppar

 

Koka upp lite vaten i en kastrull och förbered en skål med vatten och mkt is. Koka sparrisen i exakt n minut och lägg omedelbart över i isvattnet. Isen gör att kokninger avstannar. Detta gör man för att koka bort lite av det träiga i sparrisen. Detta steg kan du hoppa över om du har färsk svensk fin sparris. När sparrisen kallnat lägg dem på grillen. Ja. Man kan grilla mitt i vintern! Annars grilla dem i grillpanna så att de får fin färg.

Skär upp jordgubbarna och tomaterna och arrangera allt på en tallrik. Drissla over olivoljan och balsamicon. Dra ett varv med pepparkvarnen och strö över lite flingsalt. Hyvla över Pecorinon...

Voila. En smarrig sommarsallad i vintermörkret.

Christer och Andreas/Foodges


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se Matbloggstoppen