Ett starkt lag, god mat och en Hötorgshall som aldrig mer blir sig lik...



Ny dag, nya utmaningar. Idag blev vi väckta ganska tidigt på hotellet. Vi skulle samlas i sviten. Det blev en snabb frukost och sedan upp till 10:e våningen. Där väntade en lagutmaningen. Jag fick reda på att jag bivit utsedd till kökschef för det röda laget. Nu skulle vi välja lag i sann mellanstadieanda. Med etta-välja och allt. En ganska rå och känslokall metod. Det är alltid nån som blir vald sist, och det är naturligtvis ett tungt slag för denne person. Jag skulle även i mitt lag utse en sous-chef. Min högra hand. Mitt lag kom att bestå av mig, Åke, Laleh, Linda, Adam och Johanna. Jag beslutade att Åke skulle vara min Sous-Chef. Ett bra val. Jag kände direkt att vi hade en fin laganda, och att vi tänkte någorlunda lika. Men jag kände direkt att jag behövde anta en stark ledarroll. Jag fick lära mig vikten av ett starkt och tydligt ledarskap under min tid till sjöss. Men även att man måste vara ödmjuk i sitt ledarskap. Nåot jag tror att jag lyckades med...

Vi fick vars 700 kronor och besked att det stod en bil utanför som skulle ta oss till Hötorgshallen. Vi fick även några minuter att prata oss samman inom laget. Efter vårt lila lagsnack begav vi oss till hötorgshallen med slirande däck och vrålande motorer. Väl framme satte jag och Åke igång ett prutande som skulle få Thailändare i turistfällor att fly. Vi kom över allt vi ville. Nästan. Vi missade en liten detalj, men vi bestämde oss fr att inte berätta för laget. Det skulle kunna göra oss svagare. Väl framme i studion var det så dags att laga mat. Vi skulle göra en Jordärtskockssoppa med halstrad Pilgrimmsmussla och smörstekt tryffel. Och till Huvudrätt blev det lågtempererad renfilé med tryffelpotatis, rödvinsreduktion och en vaniljsmakande pumpacreme. Jag kände definitivt att vi hade en vinnare. 

- Mat i luckan.

Vi var klara med en rätt som skulle platsa på vilken finkrog som helst... Men ödet ville annorlunda. Vi förlorade tävlingen och utslagstävlingen var ett faktum. Där skulle det göras pärontarte. OMG. Jag kan inte baka... Men det gick bra, och jag är kvar i tävlingen ett tag till... Laleh fick lämna oss, och det var nog ingen som inte tyckte att det var hennes tur. Men hon kommer att bli saknad...

Jag kommer att skriva en utförligare behind the scenes med bilder och mitt sedvanliga ”skriv som du tänker” och publicera under morgondagen. Kom tillbaka in i morgon eftermiddag och se vad som verkligen hände...

Andreas

Kommentarer
Postat av: Mats

Bra kämpat i Mästerkocken! Håller tummarna för dig. Vad är det för halsband med brickor som skramlar?

2011-02-23 @ 22:32:56
URL: http://www.xn--hgman-jua.se
Postat av: Magda

Hej - grattis till dagens prestation! Blev sugen på att göra jordärtskocksoppa trots att jag egenltigeninte gillar det - då har man lyckats! :-)

Det är jag sjunger i kör med Steven och tycker du är superbra i programmet. Håller tummarna för vidare framgångar!

2011-02-23 @ 23:13:50
URL: http://magdasblogg.blogg.se/
Postat av: birgitta json selin

Du visa en riktig kunnighet som "the chef".Litar på att du går igenom resten med glans. Bravo, jag tror hela helsingborg håller tummarna./kram

2011-02-24 @ 13:10:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se Matbloggstoppen