SALMA på ICA Kvantum i Höganäs...

Hej vänner.

Hoppas att ni har det bra. Med mig är det bara kanon. Jag får laga massor med mat varje dag, och jag älskar varje sekund. Skolan rullar på, ocg Gastro är otroligt lärorikt...

Men. Då och då händer det att jag får var med om riktigt roliga saker. Torsdagen och fredagen denna veckan var en sådan sak. Jag stod som ambassadör för en av världens finaste råvaror. SALMA-laxen. SALMA är odlad lax från norge. Men det är inte vilken odlad lax som helst, utan en lax som smakar lax. Utan fräna bismaker och beska som finns i annan lax. Helt enkelt så som det var menat från början att lax skulle smaka. Innan vi människor gav oss in i leken och började leka Gud, med diverse tillsatster i foder och konstiga uppfödningsmiljöer i konstgjorda dammar och dylikt. När SALMA föds upp görs det i iskallt vatten i en fjord med det renaste tänkbara vattnet. Det finns inga tillsatser i fodret, och när laxen plockas upp, så ska den vara rensad, fliéad och vakuumförpackad inom 4! timmar, annars får den inte bära SALMAS fina märke. Det mina vänner, är så man får lax att smaka lax. Bråka inte med den. Låt den få leva som den är tänkt, och respektera den när du plockar upp den...



Så var det då dags för mig att åka mot Höganäs. Jag hade spånat massor på hur jag skulle gå till väga, och framförallt hur jag skulle bjuda på laxen. Skulle jag laga den, eller bara servera den rå... Det var frågor som på ett naturligt sätt svarade på sig själv. Det får bli som det blir, tänkte jag.


I Höganäs väntade 10 hela lådor SALMA på mig. Jag skulle visa, bjuda och förklara varför man ska välja en lax som trots allt nästan kostar som oxfilé. De som smakade behövde jag inte övertyga. De höll med till 100%. Men vissa var ju klart skeptiska. Men jag var inte där för att nasa på folk saker. Jag var där för att visa vad man kan få om man bara letar lite. Det har gått inflation i lax, och det märks på folk. Jag minns en tid, när lax var otroligt exklusivt. Och i min värld är det fortfarande så. Om man väljer SALMA.

Torsdagen gick, och jag bjöd på lite olika varianter av SALMA. Det blev carpaccio med rädisa, rödlök, vikentomat, vit balsamvinäger, salt och peppar. Hur fantastiskt gott som helst. Smakproven försvann i takt med en löning den 25:e... Lagade även till lite basilikapanerad SALMA med avocadocreme. Ett middagstips som många tog med hem... Jag bjöd även på SALMA så som den är. Helt rå utan nånting till. Så tycker jag den är underbar... Klockan blev sju, och det var dags för mig att packa ihop för dagen. Jag ville egentligen inte, men det var ju trots allt en dag i morgon oxå...





Carpaccio med rädisa, rödlök och vikentomat...



Klockan ringde på fredagen och jag satte mig åter i bilen för att åka mot höganäs. Jag var full av energi, och hade på känn att det skulle hända nåt roligt idag. Föga anade jag då att jag skulle få det som kan vara årets snilleblixt...
  Jag packade upp min SALMA och klädde på mig mitt fina vita SALMA-förkläde. Jag började skiva lax, och lägga upp i smakprovsformar. Jag bjöd på samma som under torsdagen. Och det togs emot med stor entusiasm. Men jag tänkte för mig själv. Jag måste hitta nåt nytt. Nåt Mästerkocksklassigt. Jag gick bort till fruktdisken för att spåna lite. Och då slog det mig. Melon och lax måste ju smaka fantastiskt tillsammans. Med lite syra, salt och peppar. Hade inte ens hunnit tänka färdigt när jag stod och skivade en cantaloupemelon i papperstunna skivor.

Drog på lite av den fina vita balsamvinägern från Werners Gourmetservice och lite salt och peppar. Och smakade. WOW. Den var otippad. Det smakade fantastiskt, och jag började ta små danssteg och nynna lite på ledmotivet ur Shaft. Who is the man och så vidare. Folk som gick förbi tänkte nog att det var dags för mig att få en vit långärmad tröja som man knyter på ryggen. Men jag var säker på min sak. Med nåt som förmodligen kan anses vara universums största leende på läpparna. Jag mös. Jag var i mitt element. Här kan ingen nå mig.


 Nästan i ett meditativt stadie fortsatte jag en timme över tiden på fredagkvällen. Skulle slutat sju, men vad fasen. Det är ju god mat. Då slutar man bara inte. Jag pratade lax coh idéer med folk. Vid ett tillfälle fick jag hoppa in i ICA:s fiskdisk och visa personal och kunder hur man filéar piggvar. De skulle göra en rullad på piggvar som de skulle fylla med nåt gott. Jag förslog tunnt skivad SALMA. De tog till sig den idén. Är lite nyfiken på hur det smakade. Men jag lovar att jag ska laga ett liknande recept och lägga ut här på bloggen. Så får vi se. Men jag tror att det blir supergott...




Basilikapanerad SALMA med avocadocreme...

Då var det dags för mig att packa ihop och lämna Höganäs för denna gången. Men jag hoppas och tror att det kan bli mer SALMA på andra ställen runtomkring. Håll ögonen öppna säger jag bara. Det sista jag gjorde innan jag lämnade ICA var att lägga upp tallrikar riktigt snyggt med två av mina skapelser. Bilderna kommer här nere nu, och recepten alldeles inom kort.

Ha det fantastiskt, och tack för att Du tittade förbi...

Andreas/Foodges.


Tartar på SALMA med Cantaloupemelon och vit balsamvinäger...

Tartar på SALMA med Cantaloupemelon och vit balsamvinäger...



Carpaccio på SALMA med rädisa, rödlök och Vikentomat...


Carpaccio på SALMA med rädisa, rödlök och Vikentomat...



Kommentarer
Postat av: Gösta Jersntröm

Vilka härliga bilder på Salma. Ger mycket inspiration och energi.



Mvh

Gösta

2011-10-30 @ 13:37:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se Matbloggstoppen