Stekt Strömming med Potatismos, Skirat Smör och Rårörda Lingon

En klassiker. Och en klassiker blir en klassiker för att den är perfekt. En maträtt som inte behöver ändras. Som kommer att leva kvar, långt efter det att jag ställt tofflorna. Jag gör min stekta strömming old school, men med lite annorlunda inslag. När det gäller klassikerna vill jag inte ta ut svängarna för mycket. Små variationer bara. Som att ha persilja i paneringen. Paneringen som jag gör själv med formfranska, pankoströbröd och formfranska. Just denna gång hade jag inget pankoströbröd hemma, så jag tog vanligt ströbröd.  Jag använder formfranska, för att färsk formfranska suger åt sig av stekskyn, och ger en mycket trevlig smak. Strömmingen får ligga och ”marinera” ca en timme i lite grädde uppvispat med ägg och en liten klick skånsk senap. Då blir benen i fisken lite mjuka, och mer lättsmälta. Potatisen kokar jag med persiljestjälkar, och jag hackar i persiljeblad i moset precis innan servering. En liten röd tråd med persiljan här. Servera på varma tallrikar. Det håller maten varm,  och smakerna bevaras...

4 port.

16 strömmingsfiléer

2 knippen persilja

6 skivor formfranska utan kanter

2 dl panko eller vanligt ströbröd

4 ägg

2 dl vispgrädde

0,5 matsked skånsk senap

500 gr potatis

400 gr smör

250 gr lingon

2-3 dl strösocker

Muskotnöt

Salt

Peppar

 

Börja med att vispa upp äggen med 1 dl grädde och senap. Lägg i strömmingen och ställ i kyl i ca 1 timme.

Blanda lingonen med socker och rör tills det inte ”knastrar” längre. Smaka av.

Skala och koka potatisen med stjälkarna från persiljan i saltat vatten.

Smält smöret på låg värme i en kastrull.

Kör formfranska och persilja i en matberedare till ett fint pulver. Blanda med ströbröd. Smaka av med sakt och peppar. Jag brukar krydda paneringen. Då smakar allt som paneras likadant.

Värm upp lite grädde. Häll av vattnet och persiljan från potatisen. Låt ånga av en stund. Mosa potatisen och vispa i lite smält smör och vispgrädde. Fortsätt vispa tills du har ett luftigt och fint mos. Smaka av med salt, peppar och ett par riv muskotnöt. Hacka lite persilja och rör i precis innan servering.

Ta fram strömmingen och vänd i paneringen. Stek i smör på medelvärme tills den är gyllenbrun. Ca 5-6 minuter på varje sida.

Lägg upp mos och strömming på tallrikar med en rejäl sked lingon. Ringla skirat smör över och njut!!

 

Andreas/Foodges


Kommentarer
Postat av: Nina

En måltid helt i min smak, mums!

Tyvärr är kvällens mat redan plandera, men det blir garanterat stekt strömming till middag i morgon här i Wessmantorp. Perfekt för fiskabilen kommer om onsdagarna! =0)

2011-01-18 @ 15:42:40
URL: http://[email protected]
Postat av: Björn Spak

Ahh, härligt!

Lagade också strömming på Palsternackan här om dagen (http://palsternackan.wordpress.com/2011/01/19/den-stekta-strommingen/). Bra tips med marinaden för att mjuka upp benen, de är ju inte så uppskattade av alla.

2011-01-20 @ 23:26:33
URL: http://palsternackan.wordpress.com/
Postat av: Andreas

Hej Björn. Läste ditt recept, och det kommer att testas med lite gräslök m.m. Det ser även dögott ut med fänkålen. Får börja våga att "mess with the classics" lite...

Ha det fint!!

2011-01-21 @ 17:55:29
URL: http://foodges.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se Matbloggstoppen