Skånsk Äggakaga med stekt Fläsk och rårörda Lingon


Nu snackar vi klassiker. Det här är en av mina absoluta favoriter. Så barnsligt gott. Och ganska enkelt. Det är en maträtt som väcker minnen. Jag vet inte riktigt varför, men jag tänker alltid på morfar när jag äter äggakaga. Min morfar var ingen mästerkock, och lagade sällan mat, men ändå minner denna rätt mig om honom. Eller rättare sagt. Den tar mig tillbaka till en ganska bekymmerslös tid i mormor och morfars trädgård. Där jag som liten grabb lekte med hundarna Paolo och Dorian. Det var en enorm trädgård. Det växte det mesta i fruktväg du kan tänka dig. Det fanns plommonträd, körsbärsträd, äppelträd, svarta och röda vinbärsbuskar, krusbärsbuskar, rabarber, jordgubbar och björnbär. Det fanns ett växthus där det växte gurkor, tomater vindruvor och annat gott. Det är kanske sötman och syran i lingonen som minner mig om just deras trädgård. En oas med en massa nyttigt godis. Och en morfar som alltid hade tid att leka!!! Vilken unge som helst i världen hade älskat att leka där. Det är mitt "happy-place". Ett ställe som jag ofta drömmer mig bort till.

Åter till äggakagan.
En äggakaga är egentligen inget annat än en tjock pannkaka. Den ska serveras rykande het, gärna direkt ur stekpannan. Stek därför fläsket först och håll det varmt. Jag föredrar rimmat sidfläsk. Och lämna kvar svålen. Den är kanon att knapra på doppad i lingonsaften när det andra är uppätet. Och tro mig. Det blir uppätet...
När fläsket är stekt sparar du lite av stekflottet och vispar i äggsmeten. Det ger det där lilla extra. Lingonen gör du i förväg. Det funkar med lingonsylt, men som med allt annat. Gör du det från grunden blir det godare...

4 port.

8 ägg
6 dl mjölk (3%)
3 dl vetemjöl
600 gram rimmat sidfläsk
250 gram lingon (helst färska, men frysta går utmärkt)
1-2 dl socker beroende på hur sura lingonen är, och givetvis vad man tycker är gott.
Smör
Salt

Börja med att skiva och stek fläsket knaprigt. Håll varmt!
Vispa ihop ägg, mjöl och mjölk. Slå i lite stekflott och en tsk salt.
Hetta upp en stekpanna med ca 25-28cm diameter. Lägg in en ganska rejäl klick smör. När smöret är gyllenbrunt, dra ner värmen till häften och häll i äggsmeten. Rör försiktigt runt med träspade. Lyft upp hela bitar från botten så att ny smet rinner ner. Lite som att göra en omelett. Efter en stund rör bara i mitten så att kanterna stelnar. Maka ner och jämna till kanterna försiktigt. När du har en krämig, halvfast smet, skölj en tallrik i kallt vatten. Vrid upp värmen till max igen, och lägg på tallriken som lock. Vänta ca 1 minut. Flippa snabbt över kagan på tallriken. Lägg ner en ny klick smör i pannan, och låt den bli gyllenbrun. Låt försiktigt kagan glida ner i pannan igen. Skaka om så att den inte fastnar. Stek ytterligare ett par minuter.

Servera gärna Äggakagan mitt på bordet, fortfarande i stekpannan, med det stekta sidfläsket och de rårörda lingonen.

Njut...

Kommentarer
Postat av: Anonym

Härligt!

Prova gärna med varmrökt sidfläsk iställer för bara rimmat!

2011-01-24 @ 17:44:25
Postat av: Andreas Stenberg

Ser javligt smarrigt ut. Eller sa ar jag bara lite extra mottaglig for svenska saker som stekflask och lingon efter 4 manader i Indien.

2011-03-25 @ 00:30:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se Matbloggstoppen