Dags att tänka på skörden

Hörrni,

Det börjar bli dags att sätta i jorden det som skall skördas i sommar. Själv har jag precis myllat ned små frön i jord för att framåt sommaren kunna njuta av en del egenodlat.

Som vanligt sätter jag en del chile och ett antal tacksamma sorter att odla och som jag hoppas står i full blom på vår baksida om ett par månader är Aji Amarillo, en medelstark peruansk chilepeppar - perfekt till fisk och skaldjursrätter - Aji Umba, en Gul habanero, het som fasen, men en stor smakförhöjare till söt frukt och utmärkt i grytor och marinader. Jag har fortfarande kvar ett gäng i frysen sen i somras.


Vidare en Röd habanero, också en värsting, Caynenne - en riktigt het chilepeppar den också, vars plantor blir stora och bär rikligt med frukt, samt en Hungarian Wax, en mild-medelstark frukt som passar utmärkt i grytor, inte minst ungerska såklart.

Dessutom har fönsterbrädan fått sällskap av precis nysådda märgärtor, extra tidiga busktomater, paprikor, kronärtskockor, persilja, gräslök och basilika.

Så ut och handla fröer - det börjar bli dags nu.

Aji Amarillo

Aji Umba (Gul Habanero)


/Christer

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se Matbloggstoppen