Chorizo clásicos

För mig är det grill- och BBQ-säsong året om. Finns få saker som är bättre än att pulsa genom snön och barbecua en fläskbog en mörk vintereftermiddag. Eller att köra julkalkonen på grillen ett par timmar annandag jul. Dofterna från en kolgrill i vintermörkret är magiska ta mig tusan.

Däremot är korvgrillandet något som hör den ljusa och varma årstiden till. Inte för att jag vet varför jag säger så, men för mig blir korv mer sommar (och då menar jag inte Denniskorv som barnen vill ha på vintern).

Således var det korvgrillningspremiär 2011 i söndags och detta föranledde att knåpa ihop ett antal riktiga Chorizo clásicos.

De här är rätt enkla att göra, men de smakar som korv ska smaka. Inte som det där som ligger i plastförpackningar på Ica och kallas korv. This is korv my friends.

Så.

Du behöver

Fjälster - helst rakt, men krokfjälster funkar såklart också (32-36)
800 g fläskkarré
200 g rökt sidfläsk
25 gr salt
1 gr Rosenpaprikapulver (starkt)
3 gr paprikapulver av mild sort
(vill man ha lite röksmak på korven byter man ut en del av det milda paprikapulvret mot Pimenton de La Vera)
1 tsk mald muskot
1 tsk cayennepeppar (eller mer om du vill ha mer fräs i korven).

Den här smeten är inte gjord för att korven skall hänga och mogna eller torka. Den ska på grillen så fort den har kommit i fjälstret.


Mal köttet mellanfint. I med alla kryddor och kör smeten i en degblandare med krok i 15 min. Använd inte en mixer med snabba knivar, då blir det sån där smet som finns i falukorv typ - vi vill känna köttets textur i korven.


Stoppa i fjälster - det är lite meckigt om man inte har någon form av maskin som hjälper till, men det funkar bra med spritspåse också - man får jobba lite mer bara.

Snurra av korvarna eller klipp av dem en och en och knyt ihop. Fyll dem inte för hårt och använd gärna en vanlig synål och gör några hål i korven för att den inte ska spricka när du grillar den.


Grillas på direktvärme och väldigt varm glöd.

Servera i surdegsbaguette (köp eller baka egna) med senap och surkål alternativt med guacamole, rostad lök, riven ost och het chile.

Ät utomhus i solen och yssna på: When the spell is broken med Bonnie Raitt och Blind Boys of Alabama.

Hej/Christer

Kommentarer
Postat av: Christian Nordahl

Kvart i åtta på morgonen och jag skulle kunna fimpa hela arbetsdagen för att mala, stoppa och grilla korv.



Riktigt hungrig blev jag.

Ska nog köra förbi korvhuset i Malmö och käka husets starka chorizo med surkål och dijonsenap i eftermiddag

2011-04-13 @ 07:48:22
URL: http://exiges-food.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se Matbloggstoppen