GRB... En Gastronomistudents dagbok

Jaha. Då var man igång då. Gått från Sveriges Mästerkocks-Andreas till fulltids student. Även om jag får vara MästerkocksAndreas ibland oxå.

Nu har den första Månaden gått på Gastronmisk Kock-programmet, och jag trivs som fisken i vattnet. Lagar mycket mat och älskar varje minut. Men står även otroligt ödmjuk inför det faktum att jag har oändligt mycket att lära. Men jag har de bästa lärarna. Kalle Bengtsson med besättning på Gastro. Och klasskamrater som är nästan lika nördiga som "Mästerkockarna". Klassen består av en brokig skara och jag tycker att de är fantastiska. Tack Lucas, Robin, Ellen, Pelle, Jennifer, Maysan, Äsch. Ni e så många och jag gillar er alla skarpt. Vad har jag då sysslat med?

Innan första dagen fick jag en vänförfrågan från Robin Malmquist


Han undrade om jag behövde skjuts till båstad, och well, nu e han Roverligans designated driver. Och han gör ett strålande jobb.

Väl uppe i Båstad var det dags att hitta rätt, och det gjorde vi ganska omgående. Och det var dags för undervisning direkt. Restaurangekonomi, vinkunskap och en upp gift om Italien var den första tiden. Och ni som läst lite här tidigare vet ju att Italien ligger mig varmt om hjärtat. En uppgift om en "Fine Dining"-restaurang skulle oxå lämnas in.

Fine Dining är vad denna utbildning går ut på. För oinvigda kan man säga att det är mat i den verkligt höga skolan. Tänk Guide Michelin. Typ.

De praktiska momenten gör vi på Restaurang Gastro i Helsingborg. En av Sveriges absolut bästa restauranger.


Här tar Kalle Bengtsson med besättning och drillar oss. Och det är vi tacksamma för.
Eller. JÄKLAR vad kul det är.
En dag i veckan minst är vi där. Det är sjukt lärorikt. Men bra mat kan vara knepig. Men alla är vi barn i början. Min första kväll där blev hektisk. Full restaurang, och orden "det måste gå fortare" upprepat ringande i öronen. Det var bra drag, men man blev trött.

Nä vänner. Nu rundar jag av. Ska upp om några timmar och köra på Gastro. Då behöver man sova. Men jag berättar mer snart. Då ska ni få höra om studiebesök och en underbar dessertstudio.

Dags att stänga tittorna.

Ha det gött

Andreas

Kommentarer
Postat av: Åke Lithen

Way 2 go, "Lillen"

2011-09-28 @ 08:22:17
URL: http://blogg.soppamannen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se Matbloggstoppen