Ett tar slut, ett nytt börjar.

Julen passerade som en stormvind precis som resten av året. Det är helt otroligt vad tiden kan gå fort. Jag är helt gravallvarlig när jag säger att jag knappt har hängt med i svängarna. Det sägs att tiden går fort när man har roligt, men nånting av det roliga kan väl få dra ut lite på tiden? Det är väl inte för mycket begärt.

  Jag har levt mitt år genom maten. Eller maten har levt genom mig ett helt år. Min kärlek och passion har verkligen fått helt fritt spelrum. I påskas blev jag uppringd av en herre som sade sig söka en kock till sin restaurang över påsken och konstrundan. Jag var inte sen att haka på. Efter en i bästa fall tveksam arbetsinsats tänkte jag att det kanske inte var meningen att jag skulle jobba som kock. Jag hade en del betänkligheter, men personalen på restaurangen såg min glöd och gav mig en ny chans. Jag fick komma tillbaka och visa dom vad jag gick för. Idag, 8 månader senare, driver jag den krogen tillsammans med en kock och en hovmästare. Jag sticker ut hakan lite grann på typiskt osvenskt manér och säger att jag nog visade vart skåpet skulle stå till slut. Det har varit hårt jobb, men det har varit värt varenda droppe blod, svett och tårar som fällts. Jag har haft så innerligt och ärligt roligt hela tiden att jag glömt bort att hänga upp mig på saker. Inte en enda gång har jag tittat i backspegeln och hängt upp mig på det som syns där. Jag har bara blickat framåt. Sen att vi har skapat ett koncept på krogen som passar mig som handen i handsken med närproducerad och säsongsstyrd meny gör ju inte alls ont. Maten kommer från hjärtat av bjärehalvön, och är sprungen direkt ur våra hjärtan. Hur kan man inte älska det? Och vi har roligt tillsammans. Väldigt roligt! Och jag tror att det är en absolut förutsättning för att bli framgångsrik, oavsett vad man sysslar med. Att ha ett leende på läpparna och alltid nära till skratt är livgivande i alla dina angelägenheter.

  Men varje år, när julen är över brukar jag ändå alltid sätta mig ner för att göra en själslig deklaration. Summera om ni så vill. Där jag går igenom med mig själv alla investeringar och utbetalningar jag gjort. Sätter upp spegeln på själen och ”skriver” sedan under deklarationen och skickar den till mig själv. Jag gör samtidigt en känslomässig inventering och ser till så att det är balans i ”bolaget”.

  Jag har varvat matkåserier med resor till Rom och sjurättersmenyer på krogen. Jag har pratat mig varm för råvaror jag älskar och delat med mig av den innerliga kärlek jag känner inför matlagning. Jag har investerat känslomässigt i allt jag har gjort och inte kompromissat med mig själv många gånger. Jag har helt enkelt följt mitt hjärta. Visst har det funnits motgångar, men jag har inte lagt mer energi på dem än vad som är absolut nödvändigt.

 

 Nu stundar ett nytt år med all vad det året kan ha i sitt sköte. Nya möjligheter, nya bekantskaper och nya stigar att trampa upp. Jag ser med stor tillförsikt fram emot det nya året. Och med den självdeklaration jag gjort kommer jag att få tillbaka på skatten. Det kan jag lova!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se Matbloggstoppen