Superbowl Sunday med Elvismacka, Blackbean Lamb Chili och Marängsviss extreme.

I söndags bestämde jag mig för att köra lite god mat till Superbowl. NY Giants besegrade mitt kära NE Patriots i en riktig nagelbitare. Jag ställde in mig själv på USA tid, och begav mig iväg för att handla. Dock hittade jag inte det hela lammkött jag ville ha, utan fick nöja mig med Lammfärs. Men det var färs eller hämtpizza som gällde, och då var valet inte jätte svårt. Jag plockade ihop en himla massa godis och begav mig hemåt för att ställa till med en riktig Superbowl-dinner.

Jag började med Chilin. Stekte, och fräste. Smakade av och kryddade upp. Det blev en riktigt het variant med bäde Scotch Bonnet, Röd Habanero, Spansk Peppar I tre olika färger och Torkad Ancho och Chipotle. En mkt trevlig blandning, som jag starkt rekommenderar. I chilin hade jag även Chilisauce, Black Eyed Peas och Svarta bönor. Och gul lök. Mkt gul lök. Jag hade för dagen tyvärr ingen lammfond, så jag körde i lite kalvfond för att hjälpa smaken på traven. Spiskummin är alla Chilis moderkrydda, och jag har fått lära mig av Heston Blumenthal att stjärnanis är en riktig köttsmaksförhöjare. Självklart fick dessa också plats i grytan. Sist men inte minst. Rökt paprikapuilver. Piementon de la Vera.

Resultatet blev en hårresande stark men fantastiskt smakrik Chili. Jag avnjöt denna med creme fraiche blandat med Akaciahonung, och en skiva vitt bröd.

Men innan jag avnjöt denna fina starka smaksensation njöt jag av en gammal hederlig sandwich. Inspirerad av The King Himself. Elvis Presley. Peanutbutter/Banana Sandwich.

Världens enklaste sandwich.
4 port:
1 burk jordnötssmör
2 Bananer
12 skivor formfranska
Smör

Bre på jordnötssmör på alla brödskivor. Skiva på bananerna på mackorna och gör dubbelmackor av dom. Stek i smörgåsgrill, eller i stekpanna i lite smör.

Njut
Elvis var ett geni
Blackbean & Lambchili:



4 Port
500 gr lammfärs
1 burk Svarta bönpr
1 burk Blackeyed Peas
2-3 gula lökar
tre stjälkar blekselleri
kalvfond
Spiskummin
Stjärnanis
2 rågade msk piementon de la Vera
Ancho och Chopiotle trokad
1 Scotch Bonnet Habanero
1 Röd Habanero
3 spansk peppar i olika färger
Salt
Peppar
Heinz Chilisauce
Smör
Kallpressad rapsolja
Farinsocker
Creme Fraiche
Akaciahonung

Börja med att hacka lök och selleri fint.


Stek dessa i lite smör med lite socker, stjärnanis och ganska mkt spiskummin. ca 1 msk



När löken blivit lite genomskinlig och sockret har smält tillsätt färsen.



Salta och peppra efter behag. Tillsätt piementon.

När färsen fått färg tillsätt fond, vatten chilisauce och det mesta av chilin som du har finhackat. Om du vill, så börja med hälften, så kan duy styra hettan lite i den riktning du vill. Även Anchon Och Chipotlen går i nu. Den ger en härlig rökig ton, och är inte jättehet.



Låt nu puttra länge. Tillsätt fond och vatten om det behövs. Min chili fick puttra i ca 3 timmar, och den får då en härlig mörkröd ton. Tillsätt bönorna mot slutet.


Lägg upp på tallrik med en rejäl klick cremefraiche. Rippla lite honung på cremefraichen.
Servera och njut...



Och nu lite dessert. Marängsviss deluxe med hemgjord chokladsås.

4 port.
2 bananer
3 dl vispgrädde
Maränger, Nej jag gjorde inte egna denna gången
Chokladsås (1 dl strösocker, 1 dl vatten, 1 dl kakaopulver som kokas ihop och får svalna)
Ben and Jerry Banana split ice cream

Vispa grädden
Dela bananerna
Koka såsen
Krossa maränger
Tina glassen något

Lägg upp lite som du vill och gotta på utav bara tusan!!

Njut

Nu var det ju så illa att New England förlorade. Men det kan jag leva med. Med denna maten gjorde det faktiskt bara lite ont. Och desserten är ju bara himmelsk.'
An almost perfect Superbowl-Sunday

Må Väl

Andreas

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se Matbloggstoppen