Carpaccio på SALMA med Rädisa, Rödlök och Vikentomat.



Det här är nästan så enkelt att det är oförskämt. Men med en så fin råvara behöver man inte konstla till det för mkt. Låt laxen tala för sig själv, och låt resten av råvarorna spela lite andrafiol i denna symfonin. Jag kom på detta recept när jag flanerade i grönsaksdisken. Jag doftade, kälämde och tittade på det mesta. Rädisorna var superfina, och vikentomaterna är svåra att bara gå förbi. I detta fallet valde jag en tomat som jag tror heter Tigrella. Den är tigerrandigt grön, röd och lite brun. Den gjorde sig kanon till denna anrättning. Jag ser detta som en god tapasrätt eller som en fantastisk för/mellanrätt i en god supé.

 

Du behöver till 4 personer:

300g SALMA

3-4 Tigrella från Vikentomater

1 Röd lök

3-4 rädisor

Vit balsamvinäger

Salt

Peppar

 

Skär lövtunna skivor utav laxen. Räkna 75 gram per person. Finhacka sen löken. Väldigt fin. Låt det ta lite tid. Det är till skillnad från Gävle ingen tävling. Sen skär du tunna skivor av tomaten. Så tunna du kan. Till sist skär du papperstunna skivor av rädisan. Du ska helst kunna se igenom dom. Arrangera snyggt på tallrik och droppa några droppar av vinägern över. Avsluta med lite salt och nåt varv från pepparkvarnen.

 

Smaklig spis…


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se Matbloggstoppen