Repmånad, eller hur man gör kockar av folk. Ett avskedstal.

Då var det över. Min resa är slut. Elvis har lämnat byggnaden. Meteoriten har träffat och allt liv är utplånat. Eller omeletten träffade snett och utplånade mig. Men nu är det över, och livet måste gå vidare. Självklart kommer saknaden att vara total. Jag var ju där för att vinna. Men vi ska alla utom en, den vägen vandra.

 

Vi vaknade på morgonen, och utanför rummet stod ett par kängor. Jag började förstå varthän detta var på väg. Vi skulle ut och kriga. Juryn mötte upp ute i vildmarken, och Herr Mannerström tog befälet. Vi skulle laga mat till hungriga värnpliktiga, och det skulle vara gott och näringsriktigt. I mitt lag hade jag Björn, Louise och Johanna. Ville haft med mig radarpartnern från förra lagtävlingen Åke, men så blev inte fallet, och jag var trots det väldigt nöjd med mitt lag. Vi snackade ihop oss, och Björn fick ta på sig ledarskapet. En god ledare. Jag höll mig lite tillbaka. Vi bestämde att vi skulle göra två olika sorters wok med grädde. Kyckling och biff. Jag mannade stekbordet och började steka som om livet hängde på det. Det gjorde det ju visserligen skulle jag bli varse sen, men ändå. Nudlarna kokade vi så gott det gick, och på facklorna grillade vi bröd. Vi var en välojad maskin. Allt flöt på och vi verkade vara i fas. De värnpliktiga slöt upp och skulle smaka av båda lagens mat, och sedan rösta. I sann Andreas-anda tyckte jag självklart att vi var bäst. Även om någon, oklart vem rörde ihop våra två rätter till en, inför andra gruppen smakning. Nu hade vi en rätt. Mot det röda lagets tre...

Well well. Allt kan inte vinnas. Men jag var fortfarande säker på att vårt var godast.

Snabb synk, kallt och tillbaka till studion. Nu skulle rösterna meddelas.

Andra laget vann, och återigen hade jag förlorat en lagtävling, och skulle slåss för mitt liv. Det är svårt att slåss för sitt liv efter en lag-förlust. Jag har inte hamnat i utslagstävling efter en individuellt dålig prestation, utan för att vi som lag varit snäppet sämre. Inte dåliga, bara inte lika bra. Otroligt surt, men det är spelets regler.

.. Nu skulle jag möta mitt forna lag i utslagstävling...

 

Vi skulle till att göra omelett. Enkelt, men ändå förbaskat svårt. Omelett med räkfyllning. Jag blev skakis. Omelett är inte alls så enkelt som det ser ut. Speciellt inte när du måste vara bättre en Björn Louise och Johana.

Nu brast det för mig. Hjärnan kopplades fullständigt bort och jag har ingen aning om vad som hände. Plötsligt stod jag där med en snett upplagd omelett med sköljda räkor i. Va fan hände. Öh shitt. Nu är det slut. Jag kan kamma mig. Hur i helvete kan du misslyckas med nåt så enkelt. Och framförallt. Hur fan kan du få för dig att skölja av nyskalade räkor. E du helt slut i huvet. Men som sagt. Jag minns knappt nånting av omeletten. Jag vaknade upp inne hos juryn, och skämdes nåt otroligt.

 

Att det var jag som fick lämna var i allra högsta grad rättvist. Det är en tuff tävling, och det är dagsformen som avgör. Jag står dock fast i min övertygelse om att jag hade kunnat vinna alltihop. Jag är så duktig. Om det bara inte varit för en jäkla omelett. Dagsformen avgör.

 

Till alla er som följt mig, och hejjat på mig, vill jag från botten av mitt hjärta rikta ett stort tack. Ert stöd har betytt otroligt mycket för mig... Min resa i Sveriges Mästerkock må vara över, men den stora resan, resten av mitt liv, har precis börjat. Ni har definitivt inte sett det sista av mig. Jag kommer tillbaka, starkare än nånsin.

 

 

Till de andra deltagarna, både finalister och er andra. Ni har en stor plats i mitt hjärta, och kommer alltid att ha det. Det går inte i ord att beskriva vilken glädje jag känner över att ha fått chansen att göra den här resan med er... Ni är fantastsika. Nu ser du till att vinna det här Åke!!!

 

Andreas...

 

 

 

 

I skrivande stund har jag fått en anställning som Sous Chef på Restaurang Skogsbrynet i Lerberget, och har även slutit avtal med ICA Maxi på Råå i Helsingborg, och i Löddeköpinge om att jag ska stå och laga mat live. Så vill du/ni träffa mig, håll utkik.  Vill ni veta mer exakt, skriv en kommentar så återkommer jag med detaljer...


Kommentarer
Postat av: Anonym

Åh va roligt att komma och äta där du jobbar =) Ser fram emot det!

2011-03-09 @ 21:06:58
URL: http://justgrowingup.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag vill veta mer om livematlagning!! Skriv när det närmar sig :) supersynd att du åkte ut, hejade på dig!!!

2011-03-09 @ 21:08:42
Postat av: Susanna

Du är söt :)

Jag skrek när du åkte ut, allvarligt.

Du har något speciellt. Jag gillar dig skarpt! Keep up the good work!

2011-03-09 @ 21:09:39
Postat av: Patrik Svensson

Hej på dig,

skulle vara skoj att komma och äta på ditt nya jobb. Gillar din stil!

//Patrik

2011-03-09 @ 21:21:02
Postat av: Nina

Självklart vill jag veta när du ska laga mat i Lödde! :-))

2011-03-09 @ 21:23:29
Postat av: Anonym

Synd att du åkte ut ur programmet, du verkar vara en sådan härlig personlighet som lagar mat med hjärtat. Kul att du ska fortsätta med det; lycka till med nya jobbet:)

2011-03-09 @ 21:38:01
Postat av: PernillaElmquist

Som du säger; Det har bara börjat:) Stor kram 80-prinsessan:)

2011-03-09 @ 21:51:41
URL: http://www.pernillaelmquist.se
Postat av: Jim

Grattis till nya jobbet kommer att passa dig kanon. ska bli skönt att slippa kuska runt nere vid knutan misstänkter jag ;) Ci får höras av någon dag.



MVH// en långhårig en

2011-03-09 @ 22:13:41
Postat av: Christian

Jävligt synd att du åkte..

MEN, nytt jobb på riktig restaurant är ju ett sorts första pris det med.



ska försöka stalka dig när du är på de olika Maxi-köken.

det kommer att bli hur jäkla bra som helst.

2011-03-09 @ 22:39:41
URL: http://exiges-food.blogspot.com/
Postat av: Åke Lithen

Faan Andreas! Du gör mig så jävla upprörd, på det där bra sättet. En mer genuin människa är svårt att hitta. Jobbigt som faan att ens göra något så enkelt som att försöka sätta ord på vad jag just känner för dig, var jävligt glad att vi båda är straight. annars hade detta gjort ont :) Lycka till nu grabben, och jag hoppas vi ses snart och kan matnerda lite (eller? kan vi ordet lite? jävligt mycket lär det nog bli), slit med dig Per och Christer och kom förbi vet ja! Annars kommer jag mer och terroriserar Höganäs, be sure!

2011-03-09 @ 22:44:08
URL: http://blogg.soppamannen.se
Postat av: Rosita Erixon Mullsjö

Hej Andreas.Jag älskar att laga mat. Helst husmanskost! Har 2 stora hungriga söner som gärna äter den!Jag gillar din matlagning, så om du vill höra av dig till mig, ska du få ett recept på kunglig mat! Prins Wilhelms Låda. Det är sant! hittade detta i en tidning för ca 35 år sedan! Prinskorv, kantareller, tomater och greveost En smaksensation. Alla älskar detta ( om de gillar svamp)! Hör av dig om du vill? Jag flirtar inte! Är för gammal för dig! Synd att du åkte ut, men VET att du fixar det du vill ändå! Kram från mig!

2011-03-10 @ 00:14:52
Postat av: Cecilia

Tråkigt att du fick lämna programmet Andreas du var min favorit, men så är det. Det var ju en liten seger för dig iallafall du kom en bra bit.

Hoppas få komma och äta där du jobbar någon gång.



Fortsätt laga - Kramar Cecilia

2011-03-10 @ 11:10:59
URL: http://taingenskit.bloggplatsen.se/
Postat av: ingrita

aah, vad trist. hade inte väntat mig att du skulle åka ut redan. nåväl, livet går vidare och det har det ju uppenbarligen ändå gjort för dig. och jag kommer att följa dig här, är man matnörd och skåning, så är man! :-)

2011-03-10 @ 13:27:31
URL: http://ingrita.wordpress.com
Postat av: niklas

Lycka till med allt i framtiden!

2011-03-10 @ 19:43:22
Postat av: Fredrik

Hej! Är matentusiast precis som dig och spenderar mina pengar på att gå på Stockholms enorma restaurangutbud. Jag älskar genuin mat och blev djupt upprörd när ni hällde grädde i en thaiwok? Hur tänker man då? Fisksås, check, oystersås, check, chili, check, grädde!!!, nooot check. Det är som att hälla ketchup i en bechamel. Ingen personlig kritik utan jag gillar dig men jag kan fortfarande inte smälta detta. Lycka till.

2011-03-11 @ 11:51:37
Postat av: Alfred

Det är väldigt kul och det har varit spännande att följa Andreas m fl i programmet men visst är det rätt magstarkt att titulera sig Mästerkock, förste kock el bara kock när man inte ens har 1 dags utbildning i ämnet. Lite surt för dem som utbildar sig i flera år för att bli just kock.Lycka till med kockandet Andreas.

2011-03-11 @ 14:03:55
Postat av: Anna

Jag är inte den som gråter åt vad som helst, men när du åkte ut rann tårarna ändå. Du verkar vara en otroligt godhjärtad person, som jag redan från början fattade tycke för.

Jag har inte mycket mer att säga, men jag önskar dig all lycka och hoppas att du verkligen inser hur många människor du har berört med din fina personlighet!

2011-03-12 @ 22:55:26
Postat av: Anonym

@Susanna. I will keep up the good work. Kul att du gillar det jag gör.

@Patrik. Du är jättevälkommen till skogsbrynet i Lerberget. Vi öppnar den 21 april.

@Nina. Jag kommer troligtvis att vara i Lödde torsdag och fredag vecka 11.

@Pernilla. Nu tar vi över.

@Jim. Du vet ju hur det är. Hur e det på nya jobbet?

@Christian. Du är välkommen. Jag kan lära dig att laga potatismos...

@Åke. Du fantastiska människa. Saknar dig massor. Vi styr upp något snart. Vill ha ner dig på Skogsbrynet för ett gästspel...

@Rosita.Klart att jag vill ha receptet. Maila mig på [email protected]

@Cecilia. Man kan inte vinna allt. Det har givit mig så mycket att vara med i programmet, så att det går inte att vara bitter...

@Ingrita. Skåning och matnörd e ju bästa kombinationen ju...

@Fredrik. Vi hade inte tillgång till så mycket. Det var en gryta som olyckligt döptes till wok. Men sök nästa år, så får du själv se. Det är inte alltid helt lätt. :-)

@Alfred. Epitetet Mästerkock får du nog hänga tv4 för. Att jag fått jobb i en position som förste kock eller Sous Chef måste ju innebära att nån anser mig vara värd att tituleras så. Men har du ett bättre förslag på vad de ska kalla mig, så hojta till. :-p

@Anna. Det är verkligen svårt att greppa. Trodde inte att jag kunde beröra så. Men samtidigt kul att du fattat tycke för mig. Det berör mig. Mycket. Får en liten klump i halsen.

Till alla andra. Tack för ert fina stöd. Ni är bäst...

2011-03-13 @ 05:21:54
Postat av: Andreas/Foodges

Ovanstående inlägg skrivet av mig.

Andreas

2011-03-13 @ 05:23:00
Postat av: Max

Du är min nya mat-idol! Vill se dig göra matlagnings-TV! TV 4 borde signa dig!

2011-03-17 @ 13:35:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se Matbloggstoppen