Udda, men goda detaljer...

Satt och funderade lite på annorlunda mat. Det finns många delar i slakten som vi vanliga dödliga gärna glömmer bort. Men det finns hur mycket som helst som är gott. Det handlar om att våga prova. Ox-kind, gris-kind, tunga och hjärtan är sådana saker. Jag var själv en av dom som ställde mig lite undrande till dessa detaljer. Men så var jag på en restaurang i Stockholm, och fick äta ox-kind. Tvivlaren i mig dog en hastig, men inte särskilt smärtsam död. Och jag saknar honom inte. Inte ens lite. Det var en ögonöppnare av stora mått. En otrolig nyfikenhet vaknade. Under ett praktikpass på Frantzén/Lindeberg i gamla stan,(en av två restauranger i sverige med två stjärnor i den beryktade Guide Michelin), fick jag putsa ankhjärtan. Det var spännande att ha händerna i något så udda. Och inspirationen var total.
Nån vecka senare skulle jag vara uppe hos Per i Katrineholm och laga mat. Han skulle stycka lamm, och frågade mig om det var nån särskild styckningsdetalj han skulla ta vara på. Utan att tänka efter sa jag åt honom att ta vara på hjärtan. Han höll med om att det verkade vara en lysande idé.
Med färska hjärtan och nyfunnen inspiration började vi fundera på hur dessa skulle tillredas. Vi läste igenom säkert tusen internetsidor, men det fanns inte mkt med lammhjärta. Vi var helt enkelt tvungna att tänka till. Med inspiration från de recept vi hittade, kom vi fram till att vi skulle göra en Bruschetta-kombination.
Sagt och gjort. Vi körde igång.
Vi bjöd denna duo på 10 hungriga matgäster. Vi berättade inte vad det var förrän alla hade smakat. Och succén var ett faktum. Det var ingen som kunde tro att något sådan konstigt, kunde bli så bra. Men det blev helt magiskt.
Använd gärna receptet på lantbröd som Per lagt ut här i krokarna.

Låt er inspireras. Våga prova. Det kan ju bli hur bra som helst. Blir det inte det, ja då får man upp på hästen igen.

Ha det gott mina matvänner.

Andreas/Foodges

Kommentarer
Postat av: Gunnar Mattiasson

Härligt!

I det udda eller okända finns oftast de stora kärlekarna, just eftersom man kanske inte väntat sig detta. För min del har det oftast varit märkliga rätter och råvaror i sydostasien, men på senare tid även en del saker på hemmaplan, som kanske är vanliga men som jag inte lagat tidigare. Oxsvans är till exempel en sådan sak. Inte något jag lagat tidigare, men himmelskt gott! Säkert något för Jennies utmaning framöver för att få fler vinklingar på en outnyttjad råvara.

Älskar er upptäckslusta! :)

2011-01-09 @ 22:57:45
URL: http://www.gastronautadventures.com
Postat av: Andreas/Foodges

Sannerligen är det så att man kan hitta mkt trevligt. Om man bara vågar tänka utanför boxen litegrann. Funderar på om inte vi ska skapa en sådan utmaning. Att ta en annorlunda råvara, vilken som helst, och skicka in receptet...

2011-01-09 @ 23:40:53
Postat av: Pernilla Elmquist

Det är onekligen spännande med denna upptäckslusta! Jag är/har själv alltid varit en "safe" filé-och-kotlettmatlagare. Har haft svårt att äta inälvor....särskilt om man SER och VET vad man äter. Men i mina kulinariska utmaningar kan jag mycket väl tänka mig att ge mig på ett hjärta eller någon annan spännande del. Återkommer när jag vågat ta steget:) Hälsar Pernilla

2011-01-10 @ 09:59:49
URL: http://www.pernillaelmquist.se
Postat av: Björn Spak

Kul med hjärta! Själv har jag haft lite svårigheter att komma över en del mindre vanliga styckdetaljer, t.ex de nöthjärtan som tarvas för den peruanska gatumaten "Anticuchos de corazon". På tillgänglighetsspåret blev jag förresten överraskad idag över svårigheterna att hitta färsk kalvnjure.



Ser fram emot fler spännande recept!

2011-01-10 @ 21:32:13
URL: http://palsternackan.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se Matbloggstoppen